Sunday 29 March 2009

hari minggu lepas

***entri ini dikemasikini semula pada 31march2009

Hari minggu lepas, bapak telah membawa saya ke sebuah taman di kawasan petaling jaya timur. sudah lama saya dan bapak tidak ke sana.



Walaupun saya gembira, tetapi bapak saya lebih gembira. mungkin gembira kerana dapat meluangkan masa bersama saya di taman ini.
mungkin juga berasa tenang menikmati kehijauan taman.ya, mungkin.





saya lihat di taman ini sudah ramai pengunjung, dari bayi hingga ke warga emas, semuanya kelihatan sedang enak berhari minggu.berangin petang. berhijau lantai alas tanah. bersuhu redup tenang di taman.


ada yang berlari sederhana laju, ada yang berlengang ada yang kuyup direbas peluh sendiri bersama alat pemain musik terkini, kemas di lengan, di pinggang.tak lupa alatan musik kuno yang mudah terbawa-bawa kemana-mana, nada siul-siulan, nada fewit-fewitan, nada..(macammana gaya memanggil pelayan di kedai mamak ? ya begitulah ).

Juga ada yang datang bersama alatan merakam gambar. mengamat di sini, mengamat di sana. segalanya mahu diamat ditangkap. menangkap detik itu. "pap" begitu teriakan alat itu. juga .. "cekelit". boleh jadi juga.



Lihat. saya dan bapak menjadi tema di petang itu.




I
ni lah saya, (oh sedang dilindungi oleh kakak berdua itu) mungkin kerana saya masih kecil, bapak memimpin tangan saya, tetapi kalau boleh saya mahu berjalan sendiri.

Kalau boleh nanti saya dewasa saya mahu berjalan tanpa henti. bukan untuk menggondol "atok" tetapi saya suka berjalan. jalan punya jalan punya jalan, sehingga tidak menampakan jalan. jalan lurus jangan belok-belok. ya. mungkin sehingga saya terbatok-batok.




Banyak pemandangan yang boleh saya cerap. daripada kegiatan berjalan ini.hurm.. nak tahu petang itu saya cerap lagi? sesuatu yang menarik ya..


lihat, saya dan bapak.


saya berjalan lagi, tenang rimbun sirih pinang ini. sungguh. kalau tidak masakan bapak bersama saya di taman ini. hurm.. saya sedang mencari helaian yang bertemu urat.



Berjalan dan berjalan. saya lihat di satu bahagian keramaian orang di luar dari kebiasaan.mungkin ada sesuatu yang takjub yang membuatkan pengunjung taman teruja.



Saya amati kawasan itu..




orang ramai sedang mengulas sesuatu. apa ya.. saya dan bapak berjalan semakin menuju ke sana.




Wah! hasil tangkapan petang ini. salah seorang pemancing berjaya menaikan seekor ikan keli. saya dengar bisik-bisik. antaranya,


ini ikan keli afrika.


mana kau tahu ikan keli afrika ni.


yela.kan orang afrika tinggi-tinggi, tengok la ikan keli ni, panjang. makna "panjang" dan "tinggi" dan sekawan-kawan.


walaupun keli malaysia tak panjang begini, tetapi isinya manis.

macam mana boleh manis? wah ikan keli di tasik yang seperti air lombong kelas ketujuh ini boleh memaniskan isi ikan?


oho, bab kualiti air tasik ini belum mampu aku ulas. juga kemampuan memaniskan isi ikan. cuma kesekawan-kawanan antara ikan keli malaysia dan gadis- gadis malaysia boleh la. tengok lah gadis melayu, tidakkah manis-manis?


bukan gadis melayu tidak menawan ke..





Wah, baru saya sedar, ramai lagi pemancing mencuba nasib. salah tiganya di sana.





Saya dengar bisik-bisik itu ikan talapia. tidakkah saiz ikan itu agak kecik, kenapa pakcik ini tidak mengamalkan dasar "tangkap dan lepas"


Mungkin pakcik ini berangapan konsep tersebut agak menyiksa ikan, bayangkanlah satu hari seekor ikan mengalami proses yang sama lima kali. iaitu, memakan umpan, disentap dan ditangkap, pemancing merengkuh dan mengeluarkan mata kail dari mulut ikan kemudian melepaskan. sambil ikan yang luka di mulut dan hati yang sakit terus berenang ke lubuk.


kalau sebulan dah 150 kali mulut ikan luka. kalau setahun. habis koyak rabak la mulut ikan. hati pon panas membuak-buak. mendidih darah. kalau orang zaman hitam putih. boleh mengakibatkan amuk tu. kalau orang zaman pasca panca warna, boleh berarak di laluan.









Bisik-bisik itu lagi berbunyi bahawa ikan talapia ini bukan jenis dari sungai malaysia, dan kalau ikan talapia ini terlepas masuk ke sungai malaysia, habis telur anak ikan di bedal. ini akan merosakkan kitaran seimbang sungai kita, sungai air tawar. menurut bisik-bisik itu lagi.






Bisik-bisik itu rancak berbual, dari bisik-bisik ke bual yang jelas. antara bait bualanny.




ikan talapia ni selalu didapati di lombong-lombong dan juga kedai makan bercadar merah yang menjemput tuah kedaimakanya, balik cita ke kisah lombong. ada dua jenis lombong, satu berlumpur dan satu berpasir di dasarnya.


apa kaitan dengan ikan talapia yang berpeluang merosakan pembiakan sungai malaysia.


begini, ikan talapia yang di lombong berdasar pasir. baunya tidak hanyir dan badannya tidak berlendir dan berlumut. kerana pasir di dasar keras bergesel dengan badan ikan sewaktu ikan bermain-main di dasar.


kalau berlumpur pula, ikan rajin bermain lumpur. ala-ala bernafas dalam lumpur?


lebih kurang la, tetapi alasan yang lebih tepat ialah. dasar yang berlumpur tak dapat membersihkan badan ikan, kerana ketiadan butiran pasir. serta tanah lombong yang berselut mempunyai kandungan plumbum yang tinggi berbanding dengan jenis lombong pasir.


patutlah kerajaan menyarankan "gunakan tanpa plumbum"



tanah liat yang berplumbum tinggi, kalau dirasa dengan lidah akan terasa sedikit hanyir. begitu juga baunya.





aku rasa dahaga, mari minum air cap beruang dekat tepi sana.




boleh juga, yaa!! air cap beruang. antara salah satu cawangan yang masih bertahan di selangor. salah satunya di subang jaya.




W
ah, air beruang, saya bertanyakan bapak mengenai itu.


baek, kite lumba sampai kedai beruang, sape kalah kene belanja, cabar saya kepada bapak.